tisdag 7 december 2010

Nobelpriset 2010 - ÄNTLIGEN!

Tack, Robert Edwards! Jag vet, jag borde sagt det tidigare, men har inte kommit mig för. Tack! Utan dig hade inte Pricken funnits. Ofattbara tanke.

IVF har varit väldigt kontroversiellt. Till viss del kan jag förstå att en del ser det så, vilka är vi att leka gud – ändra det naturliga urvalet? Men IVF är ingen konstgjord befruktning, utan assisterad befruktning. Det är definitivt ingen garanti för att få barn. En hjälp på vägen. Men absolut inte den ultimata lösningen på mångas problem. Mycket är ännu outforskat och många är de som har de bästa förutsättningar men som ändå inte lyckas.

Och är det något som är säkert så är det att livet är orättvist. Vem som helst kan bli med barn med vem som helst, när som helst och hur som helst. En del råkar gnida sig mot en herrcykel eller tvättar makens kalsonger och –poff– så är de på smällen. Har jag hört. Men det är många som skulle bli de allra bästa föräldrarna som aldrig får chansen. Eller får vänta väldigt länge på att få den.

Vi fick den. Idag är det exakt ett år sen som vi såg det andra strecket på graviditetstestet som visade att Pricken hade flyttat in. Hållit sig kvar. Efter drygt en månad i frysen hade den lilla cellklumpen tinat och gosat in sig i livmodern. Och nu är han här.

Tack, än en gång. Puss!

1 kommentar:

  1. Grattis i efterskott på plus-dagen! :-)
    Åå vad jag håller med, tack gode Gud (?) för Robert Edwards! (Ja, om Gud nu skapat allt har han väl även skapat Edwards och således även IVF-tekniken, indirekt! ;-) )
    Det är så sorgligt bara att han är för sjuk för att själv komma och ta emot priset!

    SvaraRadera