torsdag 22 april 2010

Hål(l) i mig

Jag har känt mig konstig i magen. Eller diafragman. Vet inte när det började eller vad som är vad av gallbesvär, ihopklämda organ eller detta mystiska – som känts som om jag gnidit in övre magen med Gullfiber, eller bränt mig ordentligt i solen, eller smörjt in mig i lokal-bedövningsmedel för jag har varit som bortdomnad men ändå öm och sticksig, brännande smärta. Solklart?

Så i tisdags var jag på yoga. 9 blivande mammor (iiiiih!) i varierande storlek flåsade ikapp i mysbyxor med jättemuddar. Mitt i "Trycka upp skrevet mot himlen och knip"-övningen så var det något som brast inuti mig. Som sa "KNOOOCK!" och så brände det till i magen. Jag blev paralyserad. Va fan... Lyfte rumpan mot skyn en gång till. Lite försiktigare den här gången.
"KNOCK!" Aj som... Jag grimaserade och välte omkull. Yogaledaren trodde jag fick ont i fogarna så när hon efteråt frågade vad som hände och jag sa att det kändes som att jag sprack, så skrattade hon och sa att det kom då inte ut någonting. Jag kanske skulle ha lagt till att det var magen som sprack och inte röven.

Så jag ringde MVC, som hänvisade mig till hälsocentralen, eftersom det inte var gravidrelaterat. Vilket jag tycker kan diskuteras eftersom det förmodligen är min pilatesformade mage som gjort att det inre inte hunnit med. Väl på hälsocentralen kände och klämde doktorn försiktigt på magen. Jo, där var ett hål. Hua! Ett hål! Så nu väntar jag på kallelse för ultraljud av både förmodat bråck och gallsten, när jag ändå var där.

Fortsättning följer. Har Pricken hittat en alternativ flyktväg? Har någon numret till Sigourney Weaver?

2 kommentarer:

  1. Va bråck??? Oj jag hade bråck men mitt satt ju i ljumsken! är ditt i mitten av magen alltså??
    Och varför gallsten? Tror du att du har det?
    Stor kram och hoppas du inte oroar dig för mycket. Men skit nu i yogan med konstiga övningar som "kissande hunden i lotusställning" eller "Flygande paddan kysser draken med benen i solnedgången". Pleeease!

    SvaraRadera
  2. ja, gallan skulle jag ändå kolla upp på måndag (men slog två flugor i en smäll igår hos läkaren), för jag har haft så in i bängen ont i magen. Och så nu detta. Men vet inte om det är bråck än, ska på ultraljud om några timmar. Det var åtminstone ett hål... :-s Men Pricken rumlar omkring och dansar Travolta-dans så h*n är jag inte orolig för, värre med min kropp som verkar gå upp i limningen, bokstavligt talat.
    Fan, Flygande paddan kysser draken med benen i soluppgången skulle vi ju få testa nästa gång, nu missar jag det!

    Jag trodde också bråck var vanligare i ljumsken, men varför vara som alla andra. Hålet är kanske 3-4 fingrar nedanför bh-bandet. Men än så länge är det inget som petar ut där.

    Återkommer med rapport :-)

    SvaraRadera