torsdag 8 juli 2010

En tjuv i sovrummet!

Vaknade i vargatimmen av att P, förmodade jag, pratade i sömnen. Som han kan göra ibland. Eller pratade, han skrek av skräck.

NEJ! FAAAAN Nancy! Nej, nej nejnejnejnejnejnej åååååhhhh Faaaaaan! Nancy har tagit en skata!!!! Jag bökade mig över på hans sida och kikade ned på golvet, trodde han skämtade aprillo. Men där satt vår prickiga vän med en stor skata framför sig. Fullt levande (vilket var bra, eftersom P sett framför sig hur det skulle ligga fågeltarmar över hela golvet, eller att han skulle få stampa ihjäl den – barfota).

Jag vet inte hur det gick till men helt plötsligt står jag på golvet och P skriker åt mig att flytta på mig för den kommer åt mitt håll. Bredvid mina fötter kommer den hoppande och när den är i dörröppningen flyger den iväg med en jävla fart, rätt in i ytterdörren. Nancy efter som ett jehu. Skatan vänder i luften och störtar in i vardagsrummet, Nancy som ett svart streck efter (och vi som två rosa) – hon hoppar efter fågelkräket som krockat med fönstret och river av en stjärtfjäder. P öppnar fönstret och skatan flyger iväg mot friheten. Nancy är i extas. Går runt i cirklar, springer runt i huset och jamar – hela tiden.

04:33 går dammsugaren igång i Casa Nennelainen. Det är fjädrar överallt, och vi ser lättat att fågeljäveln haft omdöme nog att skita på väldigt omtänksamma ställen. 2 cm från fårskinnet i sovrummet och på laminatgolvet i hallen och inte på det mer känsliga furugolvet i vardagsrummet (skulle ju inte matcha med soffan). Dock tog jag det lite personligt att det kom bajs på vårt bröllopsfoto som låg på byrån under fönstret där det tog stopp, men det får man väl ha förståelse för.

Så det jag trodde skulle vara Nancys första byte stämde inte, däremot slaktplatsen. Under Ps sida av sängen. Hur tog den sig in? Vad var den ute efter?? Det enda silverblanka vi har är... Nancys matskål i rostfritt stål... :-o Uh,oh – DEN KOMMER KOMMA TILLBAKA!!! AAAAAAAH!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar