måndag 8 februari 2010

Härliga tider, strålande tider!

Äntligen verkar våren vara på väg! Eller åtminstone ljuset... Nu börjar en av årets bästa tider. Solen kommer upp tidigare på morgonen och lägger sig senare på kvällen, snön ligger fortfarande kvar och hjälper till att ljusa upp, det gnistrar av snön, himmelen är klarblå och fräknarna kryper fram över näsan (och överläppen, inte lika gulligt).

Jag har två resor bokade till fjällen. Riktiga fjällen. Den ena med mitt jobb, en tur till Åre där man får lära känna sina kollegor i långkalsonger och på pickalurven. Ja, inte jag då, jag kommer vara observerande och med stort intresse följa förvandlingen från småputtrigt artighetsfraseri till allra bästa kompis och rumpavtryck på fönsterrutorna. Fast jag har ingen aning om det kommer bli så, men lovar att återkomma i ärendet.

Den andra resan går till Lapplandsfjällen med det allra bästa jag har – P. Jag längtar så mycket! Det blir spa, helikopterskidåkning (som jag nog bara får se på i morgonrocken), gourmetmiddag och solsken eller norrsken, stillhet och njutning. Av varandra och av omgivningen.

Fjällen ger mig frid i själen. De snöklädda topparna – tysta, rofyllda, starka – oberörda av små myror som letar sig nedför eller uppför deras ryggar.

Här i plattlandet finns inga berg att vila blicken på. Vi har dock slagit ner våra bopålar på en rullstensås, så vi är inte helt på havsnivå, och på vår gård reser sig ett par två meter höga snöhögar, men det är det enda som påminner om att vi befinner oss i Norrland. Fast som det ser ut nu kan vi skotta upp en isbar på verandan och ha pjäxdans med öl, renklämma eller hjortronsylt på våffla framåt mars-april. Vi gör sannerligen vårt bästa för att fjällkänslan ska finnas hos oss ändå. Bergsäkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar