torsdag 11 februari 2010

Längtans blåa blomma

I höstas köpte vi små lökar i samma mängd som vi köper smågodis. P lassade i och som vanligt tyckte jag det var för snålt. Men efter att ha kämpat sig svettig, så nästan bladet på planteringsspaden gick av i vår hårda skogstomt, var jag tacksam att han inte skopade i 2 slevar till.

Nu hoppas jag bara att de små rackarna orkar komma upp i vår. Just nu ser det mörkt ut, eftersom det är en snöhög på 2,5 meter precis över stället där jag satte flest. Jag tror den kommer förvandlas till en glaciär och aldrig smälta bort. Samma sak över rabatten där jag påtade ner tulpanerna. Permafrostforskare har redan börjat anmäla sitt intresse. Men förhoppningsvis kommer de underbara krokusarna att ploppa upp tillsammans med kattfot, scilla, gullviva, liljekonvalj och vitsippa och även en liten tuva med blåsippor som jag hoppas vi inte dödade genom vår blotta närvaro i fjol.

Hoppas, hoppas. Hoppas vi ses snart.

Tack 'Parnassia' för inspirationen!

1 kommentar:

  1. Klart de kommer orka titta fram! Om snön smälter olika fort på olika ställen får du förmodligen bara en mer utspridd blomning och det är ju inte fel! :-)

    Kattfot saknar jag i min trädgård, och liljekonvaljerna skulle kunna få vara minst hundrafalt fler... *drömmer*

    /Parnassia

    SvaraRadera